Sarah Maire, présentation de sa thèse "Science et politique des 'soft skills' de l'éducation à...
Mina Kleiche-Dray, viendra présenter l'ouvrage qu'elle a dirigé : Les ancrages nationaux de la...
Charles-Antoine Wanecq, Centre d’histoire, Sciences Po Paris : L’urgence médicale : usages savants...
La production « scolaire » des élites Ugo Lozach, « Approcher le pouvoir. Trajectoires de...
Brice LAURENT, CSI (UMR 9217 CNRS), Mines ParisTech Discutant : Antoine Dolez, ATER à la Faculté...
Estelle Czerny et Victor Lepaux, "Se distinguer pour exister : quand la médecine générale...
Etienne Ollion, "French connections. La réception des sociologues français aux Etats-Unis...
Le laboratoire SAGE se prononce contre la hausse des droits d'inscription pour les étudiants non...
L'étude "Portraits d'Azubi-Bacpro en mobilité", renommée "Les stages frontaliers : un atout «...
Le conseil du laboratoire SAGE, Sociétés, acteurs, gouvernement en Europe, UMR du CNRS et...
APPEL A COMMUNICATIONS pour le colloque international Faire connaître les mondes en...
Les candidat.e.s aux concours du CNRS dans les sections 33, 35, 36, 38, 39, 40 et 53 peuvent...
Springer, 2016, 235 pages.
ISBN 978-3-319-31776-2
Présentation (en anglais) de l'éditeur
This book examines the transformations of epistemic governance in education, the way in which some actors are shaping new knowledge, and how that new knowledge impacts other actors in charge of implementing this knowledge in the context of the decision-making process and practice. The book describes knowledge-based and evidence-based technologies that produce new modes of representation, cognitive categories, and value-based judgements which determine and guide actions and interactions between researchers, experts and policy-makers. It explores several major social theories and concepts, analysing the transformation of the relationship between educational and social sciences and politics. In the light of epistemic governance being linked to transformations of academic capitalism, the book describes the ways in which academics engaged in heterogeneous networks are capable of developing new interactions as well as facing new trials imposed on them by the changing conditions of producing knowledge in their scientific community and within their institutions.